Mindfulness

Posted on May 3, 2017

By

Mindfulness? Heb je dan ook een uur op één enkele rozijn moeten kauwen? Een regelmatig terugkerende opmerking, vaak begeleid door een honend lachje en opgetrokken wenkbrauwen…

De eerste van de 8 sessies MBSR (Mindfulness Based Stress Reduction) training stond inderdaad voor een deel in het teken van het aandachtig bekijken, ruiken, voelen en proeven van niet één maar wel 4 rozijnen. Eerst onder begeleiding, daarna zelfstandig. Met 16 volwassenen zittend in een kring, gingen wij allemaal op in onze rozijnen.

Is jou wel eens opgevallen dat een rozijn een best harde geribbelde structuur heeft, met daarbij wel een gladde huid en zachte binnenkant? Dat hij in eerste instantie saai bruin lijkt, maar met lichtinval een mooie taankleurige tint krijgt met een zonnige kern? Dat een rozijn veel geur heeft, zowel zoet als licht aards. En dat hij in de mond in eerste instantie een heel subtiele zoete smaak los laat, maar als je er langzaam op kauwt een verrukkende zoet-zuur balans verspreid met daar doorheen een korrelige structuur door de pitjes? En dat alles met een opvallend lange nasmaak, zowel direct als retronasaal.

In tegenstelling tot anderen, met name diegenen die mij bovengenoemde vraag stellen, voelde ik mij heerlijk in mijn element tijdens deze oefening. Want wat is eigenlijk het verschil tussen het aandachtig waarnemen en proeven van een rozijn en van wijn? Ook de wijn wordt eerst uitgebreid bekeken, besnuffeld en gewalst. Vaak meerdere keren, om hem de kans te geven al zijn aspecten vrij te geven. En ook om jezelf “op wijn te zetten”. Alle zintuigen toe spitsen op deze ene bezigheid, het volledig opnemen, toelaten en ontleden van deze wijn. De gedachten stop zetten, zodat er ruimte ontstaat om aanspraak te maken op je smaakgeheugen zodat je de juiste links kunt leggen, de passende termen kunt vinden. En dat allemaal nog voor je ook maak één slok genomen hebt…

Wanneer je geconcentreerd proeft, ben je even met niets anders bezig dan proeven, en alles wat daarbij komt kijken. Niet met je planning, wat je partner die ochtend heeft gezegd, de aankomende verjaardag van die ene vriendin of op handen zijnde deadline. Wanneer dit namelijk wel zo is, dan lukt het simpelweg niet om goed te proeven. Wanneer je proeft ben je in het NU, in dit moment met alles wat jij bent.

En laat dat nou net het uitgangspunt zijn van mindfulness. Allemaal net wat vaker in het nu zijn, situaties zien zoals ze zijn en nemen zoals ze zijn. En daarbij aandachtig waarnemen hoe jij daarin staat. Wat het met je doet, hoe je reageert. Meer zelfkennis, minder dingen die met je op de loop gaan, omdat je ze eerder ziet aankomen. Uit patronen, in bewustzijn, keuzevrijheid. En dat kun je trainen doormiddel van aandachts-oefeningen en meditatie. En daar is helemaal niets zweverigs aan, het is wel hard werken. En niet alleen maar leuk, ook confronterend, maar uiteindelijk bevrijdend. Ik kan alleen maar zeggen dat ik het iedereen van harte gun om wat vaker gewoon te mogen zijn. Dat het goed is zoals het is, wat meer leven in plaats van geleefd worden.

En als een meditatiekussen niet bij jou past, dan kom je toch gewoon lekker wat vaker wijn bij mij proeven?! Mindfulness-spreuk-its-today-pooh

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *